Renungan Sayidina Ali Tentang Solat

solat

Sayidina Ali adalah salah satu sahabat Rasulullah saw. yang dikenal banyak ilmunya. Banyak kalamnya yang sampai sekarang masih relevan untuk kita jalankan. Salah satunya adalah renungan Sayidina Ali ra. tentang solat.

Berikut adalah beberapa perkataan sayidina Ali dibalik makna solat yang diambil dari Majalah Cahaya Sufi edisi Januari 2008 :

Pertama, Perbedaan antara orang mukmin dan orang kafir adalah solat. Barang siapa meninggalkannya lalu dia mengaku mukmin, maka perbuatannya itu telah mendustakannya, dan dirinyapun menjadi saksi akan hal itu.

Kedua, Lakukan solat subuh ketika hari masih gelap, niscaya (kelak) engkau akan bertemu dengan Allah Ta’ala dengan wajah yang putih (bercahaya)

Ketiga, Jagalah urusan solat, peliharalah ia, perbanyaklah mengerjakannya dan dekatkanlah dirimu kepada Allah dengan solat. Sebab sesungguhnya solat adalah kewajiban yang ditentukan waktunya atas orang yang beriman (QS.4:103). Apakah kalian tidak mendengarkan jawaban penghuni neraka ketika mereka ditanya,”Apakah yang memasukkan kamu ke dalam Saqar (neraka)? Mereka menjawab,” Kami dahulu termasuk orang-orang yang tidak mengerjakan solat.” (QS.74 : 42-43)

Keempat, Aku pernah bertanya kepada Rasulullah saw. ketika beliau mengutusku ke Yaman,” Bagaimana aku mengimami mereka ketika solat berjamaah? Maka beliua menjawab,”Imamilah mereka solat berjamaah seperti solatnya orang yang paling lemah diantara mereka, dan jadilah orang yang amat penyayang terhadap orang-orang yang beriman.”

Kelima, barangsiapa yang tidak mengambil persiapan solat sebelum waktunya, maka ia tidak menghormati solat.

Itulah makna dibalik solat dan merupakan renungan Sayidina Ali ra. tentang solat. Memang Islam sangat mementingkan solat sehingga disebut sebagai tiang agama. Hal ini sebagaimana sabda Rasulullah saw.” Inti segala perkara adalah Islam dan tiangnya yang merupakan sholat.” (HR. Tirmidzi dan Ibnu Majah) . Untuk itu marilah kita menegakkan solat sehingga kita akan mendapatkan pahala dan manfaatnya. Maka dari itu janganlah meninggalkan solat. Wallahu a’lam bi showab.

One Response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Bagikan:

Artikel Lain